Bilgi İşlem Yönetimi
Bilgi işlem yönetimi ile ilgili bir yazıya giriş yaparken başlamamız gereken nokta elbette bilgi işleme ait genel bir tanım olmalıdır. O halde bilgi işlem nedir kısaca bir tanım yapmaya çalışalım, sonrasında bilgi işlem yönetimi için ne yapılabilir, ne yapılmalıdır, yapılan yanlışlar nelerdir onları konuşabiliriz.
Bilgi işlem Nedir?
Bir kurum, kuruluş ve ya herhangi bir ölçekte gerçek yahut tüzel olarak sınıflandırılan bir işletmenin işletme/ofis/atölye/fabrika bünyesinde iş yaparken edindikleri yahut ürettikleri her türlü veriyi işledikleri, kayıt altına aldıkları ve aynı veriyi diğer işletme kullanıcıları, müşteri, tedarikçi, iş ortaklarıyla ve resmi kurum/kuruluşlar ile paylaşımlarına imkan sağlayan bilgi teknolojisi kategorisi ekipman, donanım, yazılım, akıllı cihaz/telefonlar, ağ ve çevre birimlerinden oluşan tümleşik sistemin genel adıdır.
Şimdi dilerseniz bu tanımdan hareketle işletmeler için işletmelerin kendi gelecek vizyonlarına projeksiyon tutabilecek yegâne departman/birim olarak vurgulayabileceğimiz bilgi işlemin yönetimi nedir, bilgi işlem yönetimi ile ilgili neler yapılabilir, yapılan yanlışlar neler ve iyi bir bilgi işlem yönetimi için hangi araçları kullanılması gerekir, onlara bakalım.
Bilgi İşlem Yönetimi Nedir?
Tanım ve Kapsam;
Bilgi işlem yönetimi dediğimiz birkaç bilgisayarın bir arada bir network kablosuyla internete ya da yerel ağdaki sunucuya erişimini sağlamakla bitmemeli elbette. Yapısal kablolamadan başlayarak, kablosuz ağ güvenliği ve performansı, yedekleme, veri güvenliği, yasal zorunluluklar, kullanıcı deneyimleri ve sistem performansları analizleri, sunucu güvenliği, sanallaştırma ve bulut bilişim adaptasyonu, zararlı yazılım ve virüs koruma tedbirleri, lisanslı ürün ve bu yolla firma itibarı ve veri güvenliğini korumak. Ek olarak gelişmiş iletişim araçlarının işletmeye uyarlanabilmesi, e-posta servis ve hizmetlerinin olabilecek en güvenli şekilde sağlanması, gelecek vizyonu için büyük veri analizleri ve gelişmiş raporlama araçlarının işletme için özel hale getirilip uyumlaştılması süreci gibi daha pek çok konuda ilgi ve yönetime sürekli olarak açık noktalar bulunmaktadır.
Bunların dışında işletme için ticaret organizasyonu yönetebileceği, üretim ve planlama süreçlerini kontrol altına alabileceği ve geleneksel yapıların dışında erişim ve güvenliği ile ilgili her hangi bir soru işaretine yer bırakmayacak kurumsal kaynak planlaması, müşteri ilişkileri yönetimi gibi konularda özelleştirme sınırları bulunmayan yazılım çözümlerinin de sistem dahil edilmesinin bunların tümü ile ilgili danışmanlık faaliyetlerinin de bilgi işlem yönetiminin bir parçası olarak düşünülmesi elzem ve de işletme geleceği için hayatidir.
Yapılan Yanlışlar;
Bilgi işlem ve bilgi işlem yönetimi ile ilgili yukarıda yaptığımız tanım ve açıklamalarla beraber işletmeler ve üzülerek söylemeliyim bunların tümüne yakını çoğu işletme tarafından bilinmesine rağmen gerekli önem bu birime çoğu zaman verilmemektedir.
Örnek verecek olursak bilgi işlem departmanı çok ortada durur, çoğu zaman işletme bünyesinde bilgisayardan en çok anlayan kişiye bu iş angarya edilir. Bir diğer örnek bilgi işlemci vardır ama bilgi işlemin dışında yapmadığı hiçbir şey neredeyse yoktur. Bir diğeri bilgi işlemci sadece bilgi işlemle ilgilenir ama ne bir sistem güncelleme bütçesi verilir nede ortaya atılan öneriler bir muhatap bulur. Bilgi işlemciden sürekli bir mucize beklentisi vardır. Bir diğer örnek işletme bilgi işlem yönetimi hizmetini dışarıdan alır ama ne bir denetleme ne bir hizmet yoklaması hiçbir şey yapılmaz sistem mevcut haliyle devam ettiği sürece bilgi işlem yönetimi hizmetini veren bilişim firması da işletme karar vericileri de hayatından memnundur.
Tabi bu tespitler bir genellemeye işaret ettiği için istisnalardan bahsetmeyeceğim. Bittabi işini, işletmesinin çıkarlarını düşünen gelecek öngörüsü yüksek işletmelerde yok değil. Bu noktada gerek bilgi işlemine gerek se bilgi işlem yönetimine gerekli ilgili ve alakayı göstermekteler.